9 Najlepszych zabaw w przedszkolu!

kwi 3, 2022

Nasza pociecha, którą wysyłamy do przedszkola, nie tylko uczy się umiejętności społecznych czy empatii. Przychodzi tutaj również, aby się bawić. W końcu to też forma nauki i rozwoju, do tego na tyle ciekawa dla malucha, że dziecko nie będzie niechętnie podchodził do takiej formy nauki. Nauczy to ich bardzo ciekawych i niezbędnych umiejętności. W naszym przedszkolu preferujemy sposób tak zwanej „nauki przez zabawę, dlatego nasi podopieczni bawią się i rozwijają jednocześnie. W dzisiejszym artykule przedstawimy Państwu 9 najlepszych zabaw w przedszkolu! Zapraszamy do lektury!

Korzyści z zabaw grupowych w przedszkolu

Gry i zabawy, które odbywają się w grupie, w bardzo znaczący sposób sprzyjają w rozwoju emocjonalnym i społecznym. Nasza pociecha ma wtedy okazję zaprezentować się w grupie, jednocześnie poznając swoich kolegów. Jest to idealny sposób, aby dzieci oswoiły się ze swoim otoczeniem. Często też takie zabawy mają charakter czysto ruchowy, a przy okazji wytwarzają więź między dziećmi, tworzy poczucie przynależenia do grupy i stwarza atmosferę zaufania. Jakie gry grupowe są najlepsze dla dzieci w przedszkolu? Oto lista najlepszych z nich:

1.Zabawa w kolory

Jest to zabawa wykorzystująca piłki. Idealnie do tej zabawy sprawdzi się piłka do siatkówki, ale mniejsza też zda egzamin. Dzieci ustawiają się w kręgu, a zabawa się zaczyna od wybranego malucha. Ten wymyśla kolor, np. czerwony i turla piłkę w kierunki innego dziecka, którego zadaniem jest przejąć piłkę i wymieniając inny kolor, przeturlać ją do kolejnego malucha. Jednak, jeżeli któryś z dzieciaków wypowie kolor czarny, osoba, do której piłka się turla nie powinna jej chwytać. Zabawa ta ma na zadaniu poprawiać i ćwiczyć koncentracje. 

2.Zgadnij emocje

Zabawa polega na rozpoznaniu emocji przez dzieci. Aby rozpocząć zabawę,      najpierw należy posiadać wydrukowane zdjęcia z minami dzieci, które        wyrażają różne emocje. Dziecko losuje zdjęcie i zaczyna zgadywać jakie            emocje przedstawia buzia (smutek, obrzydzenie, radość, itp.). Można pozwolić       dzieciom nie nazywać emocji wprost, np. śmieje się zamiast radość. Aby rozszerzyć zabawę można dopytywać dzieci „Dlaczego to dziecko się       śmieje?”. Prosimy wtedy, aby dziecko wymyśliło krótką historyjkę odnośnie   wylosowanej emocji. 

3.Stary niedźwiedź mocno śpi


To przecież istny klasyk! Każdy z nas zna tą zabawę, dlatego jest jedną z tych zabaw, które warto zaproponować w przedszkolu. Zanim przejdziemy do części głównej zabawy, wyjaśnimy na czym polega. Na samym początku jedno z dzieci kładzie się i udaję, że jest niedźwiedziem, który pogrążony jest w zimowym śnie. Dookoła niego, w kole ustawiają się inne dzieci, które chodzą dookoła i śpiewają:

Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi, my się go boimy, na palcach chodzimy, jak się zbudzi to nas zje, jak się zbudzi, to nas zje. Pierwsza godzina niedźwiedź śpi, druga godzina niedźwiedź chrapie, trzecia godzina niedźwiedź łapie!

Zadaniem leżącego dziecka jest złapanie biegających wokół niego swoich rówieśników, które stanie się kolejnym niedźwiedziem.

4.Pomidor

To kolejna zabawa, którą każdy powinien znać. Pamiętacie te godziny spędzone na trzepaku, bawiąc się w „Pomidora”? To były takie piękne czasy… Na czym polega ta zabawa? Wybrane dziecko z grupy(najczęściej ochotnik) zadaje pytania pozostałym uczestnikom zabawy. Pytania są dowolne, a odpowiadający malusińscy muszą odpowiadać za każdym razem „Pomidor”. Jeżeli osoba, której zadano pytanie zaczyna się śmiać – musi oddać jakiegoś fanta (np. buta). Na koniec zabawy, aby wykupić swoje fanty, trzeba wykonać piosenkę, wierszyk, albo inne zadanie, wymyślone przez grupę. 

5.Wspólne zakupy

Zabawa ta ma za zadanie ćwiczyć pamięć i integrować grupę. Dziecko stają w kole, a następnie, pierwsze dziecko musi powiedzieć „Wszedłem do sklepu i kupiłem mąkę”. Kolejna osoba mówi „Marcin poszedł do sklepu i kupił mąkę, a ja kupiłem marchewkę. Każde z dzieci musi powiedzieć co kupili poprzednicy i dodać swoje zakupy. 

6.Zwierzęta, szukajcie się!

Zanim dzieci rozpoczną zabawę, losują karteczki z rysunkami zwierząt, które później starają się naśladować. Na sygnał prowadzącego zabawę, dzieci zachowują się w sposób charakterystyczny dla danych zwierząt, które wcześniej wylosowały. Zabawa polega na znalezieniu „bliźniąt”, czyli maluchów, które wylosowały kartki z tymi samymi zwierzętami. 

7.Prawda, czy fałsz?

Przedszkolanka najpierw dzieli salę na dwie części. Jedna ze stron to „prawda”, a druga oznacza „fałsz”. Prowadząca zadaje pytania, a zadaniem dzieci jest odpowiedź, zajmując odpowiednią część Sali. Jeśli ktoś się pomyli – odpada z gry. 

8.Zgadnij, kto to 

Gra rozpoczyna się od usadowienia dzieci w okręgu. Jedno dziecko, które jest ochotnikiem, wychodzi na środek i zaczyna opisywać jedno dziecko z grupy. Maluch ma za zadanie opisywać wygląd, ubiór, cechy charakteru, np.: „Osoba, o której myślę, ma zielone oczy, jasne włosy, czarne spodnie”. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie opisywanego dziecka. Kto odgadnie pierwszy, kim jest dana osoba, wychodzi na środek i zaczyna zabawę od początku.

9.Kto się przesiadł 

Dzieci zajmują swoje miejsca w kole, a jedno z nich wybrane siada na środku i chowa głowę między nogami. W tym czasie dwoje lub więcej dzieci zamienia się ze sobą miejscami. Za zadanie dziecko, siedzące w okręgu, ma odgadnięcie kto zmienił swoje miejsca.

Te i wiele innych zabaw stosujemy w naszym przedszkolu. Tak aby dzieci mogły uczyć się poprzez zabawę, integrować się i poszerzać swoje umiejętności społeczne. Oczywiście również staramy się urozmaicać zabawy i zajęcia, tak aby dzieci nie nudziły się i z chęcią przychodziły do przedszkola. Mamy nadzieję, że artykuł się podobał i czerpaliście przyjemność z czytania, tak jak my z jego pisania!